Trambüs

Trambüs; Malatya Çevreyolu üzerinde MAŞTİ - İNÖNÜ ÜNİVERSİTESİ üzerinde kurulmuş olan Elektrik ile çalışan 36 km uzunluğunda 57 adet istasyonu bulunan, bu istasyonlardan 11 tanesi turnikeli, 46 tanesi normal biniş istasyonu olan MAŞTİ(Yeşilyurt belediyesinden)'den başlayarak Yeni Devlet Hastanesi, Köy Garajı, Emeksiz, Battalgazi Kavşağı, Tandoğan, Araştırma Hastanesi ve İnönü Üniversitesi'ne kadar devam eden seyir hattı ile Türkiye'de ilk kez Malatya'ya kurulan toplu taşıma sistemidir.
 


Malatya Trambüs Kronoloji'si

Yeni Güzergahlar Planlanıyor

MAŞTİ-Üniversite hattında çalışan trambüslere ilk yıllarda yolcu potansiyelini taşıyabilmesi için körüklü otobüsler takviye edildi. Ancak trambüs sayısı arttıkça körüklü otobüsler hattan çekildi. Trambüslerin tam kapasite çalışmasıyla birlikte MAŞTİ – Üniversite hattında 8 dakikada bir hareket eden trambüsler, 5 dakikada bir hareket ederek yaşanan yoğunluğun önüne geçti.

Konforlu, ferah, sessiz, çevre dostu ve dizel yakıtlı araçlarla kıyaslandığında %75 tasarruf sağlayan trambüs sisteminin ileriki zamanlarda ikinci ve üçüncü etabının da planlandığı belirtilmektedir.

 

2015 Yılında Trambüsler Devreye Alındı

Başarıyla geçen boş ve dolu testlerden sonra katenere(elektrik enerjisi) bağlanan trambüsler, kar ve buz testine de tabi tutuldu. Yine boş ve dolu olarak test edilen araçların performansları ölçülerek rapor edildi.

Tüm testleri başarıyla geçen trambüsler 2015 yılının Mart ayında devreye alındı. Halkın büyük ilgisiyle karşılanan trambüsler, ilk etapta 10 araçla hizmete başladı. Daha sonra 12 olan trambüs sayısı 2017’de alınan yeni araçlarla 22’ye yükseldi. 2 tanesi bayanlar için pembeye boyanarak hizmete hazır hale getirildi.

 

Trambüsler Buz Üzerinde Test Edildi.

Daha önce kar üzerinde test edilen Trambüsler kar yağışının ardından şiddetli soğuğun ardından buz pistine dönen yollarda test edildi. Yer yer rampaların başlangıcında durdurularak kalkış yapma performansı, patinaj ve elektrik sarfiyatı test edildi.

Buz testinde de yüksek performans ve manevra kabiliyeti gözlemlendi. 

 

15 Ocak 2015

Trambüslere Kar Testi Yapıldı

Yapılan testler çerçevesinde yağan karı fırsat bilen personelimiz, Trambüsleri mühendisler nezaretinde kar ve sonrasında oluşan buz üzerinde test etti.

Trambüsleri karlı ve buzlu zeminde test ederken katener hattında soğuğun meydana getirdiği gerginlik, elektrik sarfiyatı, trafoların oluşan elektrik kesintilerine karşı diğer trafoları besleme durumları, Trambüsün gücü, dengesi, manevra kabiliyeti ve performansı ölçüldü.Testte alınan tepkiler ölçülerek mühendisler nezaretinde üretici firma yetkilileri tarafından gerekli ayarlamalar yapıldı. Öte yandan açık havada yapılan süre ölçüm testleri karlı havada da tekrarlandı.

 

13 Ocak 2015

Test Sürüşlerine Büyük İlgi

İlk etapta Üniversite-MAŞTİ arasında çalışacak olan Trambüslerin çevreyolu ulaşımına büyük rahatlık sağlaması bekleniyor. Malatya’nın en yoğun hattı olan Üniversite-MAŞTİ güzergâhının rahatlamasıyla Malatya ulaşımının yükünün hafifleyeceği belirtiliyor.

 

Çevre Dostu Proje

Çevre dostu olan Trambüs sisteminin havayı hiç kirletmediği, enerji tasarrufu noktasında diğer araçlarla kıyaslandığında %75 tasarruf sağladığı, sessiz çalıştığı; böylece ses kirliliği yapmadığı, yüksek performanslı olduğu tespit edildi.

 

Yüklü Test

Yüklü olarak yapılan testlerde sistemin ve aracın vereceği tepkiler ölçüldü. On araç birden katener hattında yüklü olarak sefere başlayınca trafolardan çekilen güç, katener hattının buna cevabı ve Trambüslerin tepkisi test edildi.

Ayrıca MAŞTİ’den yüklü olarak hareket eden Trambüs, yolcu varmış gibi her durakta yolcu indirip bindirme süresi kadar durup hareket ettirilerek Üniversite’ye gidiş dönüş tur süreleri belirlendi.

Öte yandan şehir merkezinde test edilen Trambüslerin halk tarafından yoğun ilgi gördüğü gözlendi.

 

31 Aralık 2014

Kendi Elektriğini Üretiyor

Malatya Büyükşehir Belediyesi tarafından şehirlerarası otobüs terminalinin (MAŞTİ) arkasında trambüslerin bakımı ve onarımıyla sevk ve kontrolü için Trambüs Kontrol ve Bakım İstasyonu yapıldı. Ayrıca istasyon üzerine kurulan sistemle, güneşten enerjisinden elektrik üretilmesi planlanmaktadır. Yılda 450 kw/h üretilecek olan elektrikle, bakım istasyonun elektrik ihtiyacı karşılanırken, artan elektrik ise trambüs hattına verilecek.

 

08 Ekim 2014

Trambüs Test Sürüşleri Başladı

Trambüslerin katener hattında test sürüşleri başladı.

Yoğun bir şekilde devam eden Trambüs projesi çalışmaları çerçevesinde Trambüs hattını besleyen 9 adet trafoya elektrik enerjisi verildi. Trambüs hattına enerji verilmesiyle birlikte Trambüs araçları da hatta alınarak test sürüşleri başlatıldı. İlk olarak Mişmişpark Fuar Alanı Kavşağı ile MALET arasındaki mesafede teste tabi tutulan araçlar, elektrik enerjisiyle gidiş geliş olmak üzere iki yönde de geçiş sağlıyor. Yetkililer ile teknik görevlilerin hazır bulunduğu testlerde gerekli müdahalelerde bulunuluyor. 

Yapılan test sürüşleri ile ilgili olarak yetkililer tarafından verilen bilgilere göre, test sürüşlerinin başarılı geçtiği kaydediliyor.

 

Türkiye’de bir ilk
Hem elektrik hem motorinle çalışabilen Trambüs araçlarının kendi hatlarına alınmasıyla Türkiye’de ilk kez yerli yapımı elektrik enerjisiyle çalışan lastik tekerlekli modern toplu taşıma aracı test edilmeye başlanmış oldu.

 

03 Eylül 2014

Trambüsler Basına Tanıtıldı

Malatya’ya getirilen 2 adet Trambüs aracı, basına tanıtıldı.

Malatya Büyükşehir Belediyesi hizmet binası önünde sergilenen araçta açıklamalarda bulunan Büyükşehir Belediye Başkanı Ahmet Çakır, Trambüs Projesinin altyapı çalışmalarının yüzde 85 oranında gerçekleştirildiğini belirtti.

Başkan Çakır, geçen yıl Haziran ayında ihale sözleşmesini imzalayarak Trambüs projesini başlattıklarını anımsatarak, “Bu proje ulaşımda kaliteyi yükselten, standartları yükselten önemli bir proje. Aynı zamanda çevreci bir proje. Çünkü, çevreye karbondioksit salınımı noktasında gerçekten çevreci bir yatırım ve enerji tasarrufu projesi. Tekerlerinden üretmiş olduğu elektriği tekrar sisteme aktarmasıyla birlikte yaklaşık yüzde 75-80 civarında bir enerji tasarrufu sağlıyor. Güvenlik açısından çok daha güvenli bir araç. Sessiz ve içerisindeki yolcuları rahatsız etmeyen bir sürüşü var. Tırmanma gücü ve çekiş gücü de çok daha yüksek. Bakım maliyetleri diğer araçlara göre çok daha düşük” açıklamasında bulundu.

 

08 Ağustos 2014

İlk İki Trambüs Geldi

Malatya Büyükşehir Belediyesi ulaşım hizmetlerini yürütecek olan Trambüslerden ilk iki tanesi Malatya’ya getirildi.

Trambüsler TIR’larla Malatya getirilerek şirketimize ait garaja konuldu.

 

07 Ağustos 2014

Trambüsler Avrupa Birliği Standartlarına Uygun

Trambüs, Avrupa Birliği sertifikasyonu için Almanya'nın Hannover şehrinde bir takım testlere tabi tutuldu. Devrilme, körük dayanıklılık, aks ve fren testleri yapıldı. Testlerden başarılı bir şekilde geçen Türkiye’nin yerli üretimi Trambüs, Avrupa Birliği standartlarına göre yolcu taşımacılığı için uygunluk belgesi aldı.

 

17 Haziran 2014

Başkan Trambüsleri İnceledi

Trambüs ile ilgili her aşamayı adım adım takip eden Malatya Belediye Başkanı Ahmet Çakır, teknik bir ekiple Ankara’da Trambüs araçlarının imalatını yerinde inceledi.
Genel Müdürümüz Hasan Alıcı, araçların son durumu hakkında Başkan Çakır’ı bilgilendirdi.

 

15 Şubat 2013

Trambüs Kataner Hattında Hummalı Çalışma

Ankara’da Bozankaya firması tarafından Trambüslerin üretimi devam ederken Malatya’da da Trambüs hattı için kataner direklerinin montajı başladı. Çöşnük Kavşağı- Yimpaş Kavşağı arası kuzeyde yer alan yol aksı üzerinde direk montajları yapıldı.

Öte yandan Trambüs kataner hattı üzerinde yer alan TRM5 Trafosunun ekipmanları yerleştirildi.

 

11 Ocak 2014

Malatyalılar Trambüs İçin “Kırmızı-Beyaz” Dedi
Malatya Belediyesi tarafından şehir içi toplu taşıma için seçmiş olduğu sistem dahilinde kullanılacak olan Trambüslerin rengi belli oldu. Düzenlenen ankete katılan Malatyalılar oylarını kırmızı-beyazdan yana kullandı.

 

26 Kasım 2013

İmalattaki Trambüsler İncelendi
Şirketimizin Genel Müdürü ve beraberindeki heyet, Ankara'da üretici firma Bozankaya’yı ziyaret ederek yapımı devam eden Trambüsler hakkında bilgi aldı.

Firma yetkilileri kısa süre içerisinde teslim edilmesi planlanan araçları yetiştirmek için büyük çaba sarf ettiklerini belirtti. Ayrıca araçların her aşamasında Malatya Belediyesine bilgi aktarıldığını ve her adımı istişare ederek attıklarını dile getirdiler.

 

14 Kasım 2013

Trambüsünün Rengini Sen Seç

Malatya ulaşımında hizmet vermesi planlanan Trambüslerin renginin vatandaşlar tarafından belirlenmesi amacıyla “Trambüsünün rengini sen seç” adlı bir anket çalışması düzenlendi.

Konuyla ilgili olarak yapılan açıklamada “Şehirdeki trafik sorununun çözümü noktasında çalışmalar yapan  Belediyemiz, yeni ve ekonomik bir ulaşım aracı olan Trambüsü Malatya’ya kazandırıyor.

İlk etapta, MAŞTİ ile Üniversite arasında hizmet verecek olan Trambüs hattının çalışmaları tüm hızıyla devam ediyor. Gidiş dönüş 37.5 km olan güzergahta ilk etapta 10 adet 24 metrelik, 2 adet 18 metrelik olmak üzere toplam 12 adet trambüsün hizmet vereceği bildirildi. 
Malatya trafiğini büyük ölçüde rahatlatacak olan bu proje kapsamında alınacak olan 12 adet Trambüs’ün rengi de, daha önce sokak tabelalarında olduğu gibi yine Malatyalılar tarafından belirlenecek.

 

13 Kasım 2013 

Uluslararası Fuarda Trambüs Toplantısı

Uluslararası Toplu Taşımacılar Birliği UITP tarafından kent içi toplu taşımacılık profesyonellerinin ve ulaşım sektöründeki tüm aktörlerin yer aldığı 60. UITP Dünya Kongresi ve Fuarı 26 – 30 Mayıs 2013 tarihinde Cenevre’ de gerçekleştirildi.

Malatya’da faaliyete geçirilmesi planlanan Troleybüs(Trambüs) sisteminin Avrupa ülkelerindeki işlerliğini görmek ve teknik açıdan incelemek amacıyla Cenevre’de düzenlenen 60. UITP Dünya Kongresi ve Fuarına katılan şirketimizin Genel Müdürü Hasan Alıcı ve teknik ekibi, UITP Troleybüs komitesi ile bir toplantı gerçekleştirerek konuyu enine boyuna masaya yatırdı.

 

21 Haziran 2013
Malatya Troleybüs İle Tanışıyor

Malatya Belediyesi tarafından şehiriçi ulaşımda yaşanan sıkıntıları gidermek ve toplu taşıma maliyetini düşürmek amacıyla farklı sistemler üzerinde çalışmalar yapıldı. Başta doğalgazlı araçlar Malatya’ya çağrılarak test edildi. Ancak ilin coğrafi yapından dolayı bu araçlar uygun görülmedi. Dönemin belediye başkanının talimatıyla yapılan gözlem ve inceleler sonucunda üzerinde 2 yıla yakın bir süre çalışma yürüten ekibin verdiği raporlar sonucunda büyük ekseriyeti yerli olan ve Türkiye’de üretilen Trambüs sisteminde karar kılındı.

Trambüs sözleşmesi için 21 Haziran Cuma günü saat 10.30’da Malatya Belediyesi Fırat Toplantı Salonu’nda bir tören düzenlendi. Düzenlenen törene Malatya Belediye Başkanı ve yetkilerle ihaleyi kazanan Bozankaya A.Ş. yetkilileri katıldı. 
İmza töreni öncesinde Trambüs’ün tanımı, özellikleri ve avantajlarının işlendiği bir sunum gerçekleştirildi. Konuşmaların ardından sözleşme için imzalar atıldı.

 

Malatya’ya En Uygun Sistem, Trambüs Sistemi
Trambüs otobüslere göre dörtte bir yakıt yakıyor. Yani yüzde 75 daha avantajlı. Aynı zamanda çevre dostu. Yine karlı havada, buzlu havada çok daha güvenli. Yüksek çekiş gücüne sahip. Tırmanma ve çekiş gücü çok daha yüksek. Yine çoklu tahrik denilen çekim gücünü etkileyen, geçmişteki dezavantajları kaldıran bir yapıya sahip. Hiprit motorların geliştirilerek ulaşımdaki sürekliliği sağlıyor olabilmesi. Bakım onarım maliyetlerinin otobüslere göre çok daha düşük olması. Çok daha uzun ömürlü olması. Yolcu sayısının fazla olması