Trambüs

Trambüs; Malatya Çevreyolu üzerinde MAŞTİ - İNÖNÜ ÜNİVERSİTESİ üzerinde kurulmuş olan Elektrik ile çalışan 36 km uzunluğunda 57 adet istasyonu bulunan, bu istasyonlardan 11 tanesi turnikeli, 46 tanesi normal biniş istasyonu olan MAŞTİ(Yeşilyurt belediyesinden)'den başlayarak Yeni Devlet Hastanesi, Köy Garajı, Emeksiz, Battalgazi Kavşağı, Tandoğan, Araştırma Hastanesi ve İnönü Üniversitesi'ne kadar devam eden seyir hattı ile Türkiye'de ilk kez Malatya'ya kurulan toplu taşıma sistemidir.
 



MALATYA TRAMBÜS KRONOLOJİ'Sİ

Yeni Güzergahlar Planlanıyor

MAŞTİ-Üniversite hattında çalışan trambüslere ilk yıllarda yolcu potansiyelini taşıyabilmesi için körüklü otobüsler takviye edildi. Ancak trambüs sayısı arttıkça körüklü otobüsler hattan çekildi. Trambüslerin tam kapasite çalışmasıyla birlikte MAŞTİ – Üniversite hattında 8 dakikada bir hareket eden trambüsler, 5 dakikada bir hareket ederek yaşanan yoğunluğun önüne geçti.

Konforlu, ferah, sessiz, çevre dostu ve dizel yakıtlı araçlarla kıyaslandığında %75 tasarruf sağlayan trambüsler sisteminin ileriki zamanlarda ikinci ve üçüncü etabının da planlandığı belirtilmektedir.

2015 Yılında Trambüsler Devreye Alındı

Başarıyla geçen boş ve dolu testlerden sonra katenere(elektrik enerjisi) bağlanan trambüsler, kar ve buz testine de tabi tutuldu. Yine boş ve dolu olarak test edilen araçların performansları ölçülerek rapor edildi.

Tüm testleri başarıyla geçen trambüsler 2015 yılının Mart ayında devreye alındı. Halkın büyük ilgisiyle karşılanan trambüsler, ilk etapta 10 araçla hizmete başladı. Daha sonra 12 olan trambüs sayısı 2017’de alınan yeni araçlarla 22’ye yükseldi. 2 tanesi bayanlar için pembeye boyanarak hizmete hazır hale getirildi.

Kar ve Buz Testi

Trambüsler buz üzerinde test edildi.

Daha önce kar üzerinde test edilen Trambüsler kar yağışının ardından şiddetli soğuğun ardından buz pistine dönen yollarda test edildi. Yer yer rampaların başlangıcında durdurularak kalkış yapma performansı, patinaj ve elektrik sarfiyatı test edildi.

Buz testinde de yüksek performans ve manevra kabiliyeti gözlemlendi. 

15 Ocak 2015

Trambüslere Kar Testi Yapıldı

Üniversite MAŞTİ güzergâhında çalıştırılacak Trambüsler değişik testlere tabi tutularak Malatyalıların hizmetine hazır hale getiriliyor.

Yapılan testler çerçevesinde yağan karı fırsat bilen personelimiz, Trambüsleri mühendisler nezaretinde kar ve sonrasında oluşan buz üzerinde test etti.

Genel müdürlüğümüzden yapılan açıklamada testin başarılı geçtiği belirtilerek, “trambüsleri karlı ve buzlu zeminde test ederken katener hattında soğuğun meydana getirdiği gerginlik, elektrik sarfiyatı, trafoların oluşan elektrik kesintilerine karşı diğer trafoları besleme durumları, Trambüsün gücü, dengesi, manevra kabiliyeti ve performansı gözlemliyoruz. Testte alınan tepkiler ölçülerek mühendisler nezaretinde üretici firma yetkilileri tarafından gerekli ayarlamalar yapılıyor. Öte yandan açık havada yapılan zaman testlerini karlı havada da yapıyoruz” açıklamalarına yer verildi.

13 Ocak 2015

Test Sürüşlerine Büyük İlgi

Malatya Büyükşehir Belediyesi ulaşım hizmetlerini yürüten MOTAŞ bünyesinde faaliyet yürütecek Trambüslerin test sürüşleri büyük ilgi görüyor.

İlk etapta Üniversite-MAŞTİ arasında çalışacak olan Trambüslerin çevreyolu ulaşımına büyük rahatlık sağlaması bekleniyor. Malatya’nın en yoğun hattı olan Üniversite-MAŞTİ güzergâhının rahatlamasıyla Malatya ulaşımının yükünün hafifleyeceği belirtiliyor.

ÇEVRE DOSTU PROJE

MOTAŞ Genel Müdürlüğümüzden yapılan açıklamada, çevre dostu olan Trambüs sisteminin havayı hiç kirletmediği, enerji tasarrufu noktasında diğer araçlarla kıyaslandığında %75 tasarruf sağladığı, sessiz çalıştığı; böylece ses kirliliği yapmadığı, yüksek performanslı olduğu belirtildi…

Trambüslerin test sürüşüyle ilgili yapılan açıklamada şunlar ifade edildi:

ENERJİDE SIFIR KESİNTİ

“Trambüs katener hattında şehrin üç farklı bölgesinde birbiriyle bağlantılı 9 adet trafomuz bulunmaktadır. Trambüsü besleyen trafolardan üç besleme noktalarından birinde elektrik kesilince diğer bölgelerde bulunan trafolar otomatik olarak devreye girerek Trambüs katener hattını besliyor.  Yani Malatya genelinde elektrik kesilmedikçe Trambüsler enerjisiz kalmaz.

Trambüs katener hattında MAŞTİ, Emeksiz, Pınarbaşı Fuar Alanı ve Araştırma olmak üzere 4 noktada makaslarımız bulunmaktadır. Bu ne demektir? İhtiyaç halinde Trambüsün bazı seferlerini MAŞTİ-Fuar Alanı, MAŞTİ-Araştırma, MAŞTİ-Üniversite, Emeksiz-Fuar Alanı, Emeksiz-Araştırma, Emeksiz-Üniversite olarak da yapabilecektir.

YÜKLÜ TEST

Yüklü olarak yapılan testlerde sistemin ve aracın vereceği tepkiler ölçülüyor. On araç birden katener hattında yüklü olarak sefere başlayınca trafolardan çekilen güç, katener hattının buna cevabı ve Trambüslerin tepkisi ölçülüyor.

Ayrıca MAŞTİ’den yüklü olarak hareket eden Trambüs, yolcu varmış gibi her durakta yolcu indirip bindirme süresi kadar durup hareket ettiriliyor. Böylece Üniversite’ye gidiş dönüş zamanı ölçülerek tur süreleri belirleniyor” açıklaması yapıldı.

Öte yandan şehir merkezinde test edilen Trambüslerin halk tarafından yoğun ilgi gördüğü gözleniyor.

31 Aralık 2014

Kendi Elektriğini Üretecek

 Malatya Büyükşehir Belediyesi tarafından MAŞTİ arkasında Trambüs Bakım İstasyonu yapılıyor. Ayrıca istasyon üzerine kurulacak olan sistemle, güneşten elektrik üretilecek. Yılda 450 kw/h üretilecek olan elektrikle, bakım istasyonun elektrik ihtiyacı karşılanırken, artan elektrik ise trambüs hattına verilecek.

Malatya Büyükşehir Belediye Başkanı Ahmet Çakır, ulaşımda önemli yatırımlar yaptıklarını söyledi.

Malatya’nın büyükşehir statüsü kazanmasıyla birlikte, şehir genelinde ulaşımın Büyükşehir Belediyesi’ne bağlanmasının ardından Ulaşım ve Koordinasyon Merkezi (UKOME)’yi kurduklarını belirten Ahmet Çakır, UKOME tarafından şehir merkezi ve ilçelerle ilgili ulaşım planlamalarının yapıldığını söyledi.

Geçmiş dönemde MOTAŞ tarafından şehiriçi ulaşım araç sayısının 2 katına çıkarıldığını hatırlatarak, şu anda da merkezdeki ulaşım yükünün kaldırılması için önemli yatırımlar yaptıklarını belirtti.

Trambüs, Türkiye’de örnek olabilecek bir proje

Türkiye’de ilk defa elektrikli ulaşım sistemi olan Trambüsü Malatya Büyükşehir Belediyesi olarak hayata geçireceklerini söyleyen Başkan Çakır, “Türkiye’de örnek olabilecek bir proje. Gerçekten son derece gelişmiş, çevre dostu, çok önemli yakıt tasarrufu sağlayan, ulaşımda konforu sağlayacağımız önemli bir yatırım ve prestij proje” dedi.

Trambüs Bakım İstasyonu kuruluyor

Malatya’nın şehiriçi ulaşımını sağlayan MOTAŞ’ın her geçen gün büyüdüğünü ve ilçelerin de ulaşım ağına katılmasıyla birlikte mevcut yerin yetersiz kaldığını kaydeden Büyükşehir Belediye Başkanı Ahmet Çakır, özellikle araç filosunun büyümesi, bakım atölyelerinin yetersiz olması yeni alan ve yatırımlara ihtiyaç doğurduğunu söyledi. MOTAŞ’a ait Yeşiltepe bölgesindeki garaj ve bakım istasyonunun yetersiz kalmasından dolayı önümüzdeki aylarda hizmete girecek olan Trambüs için MAŞTİ arkasında yapımı devam eden Trambüs Bakım İstasyonu’nda incelemelerde bulun Başkan Çakır, bakım istasyonu ile ilgili bilgiler verdi.

Yapılan istasyonun ilk aşamada trambüslere hizmet vereceğini söyleyen Çakır, “Yüzde 25 seviyesine getirilen Bakım istasyonu 3 bin m2’lik kapalı alana sahip olacak. Burası trambüslerin yanı sıra aynı zamanda MOTAŞ’ın önemli bir alt merkezi, bakım atölyesi olacak. Buranın bir özelliğide kendi enerjisini üretiyor olması. Bu sistemin, projenin üzerinde arkadaşlarımızın geliştirmiş olduğu bir çalışmayla da kendi enerjisini ürettiği gibi buradan artan enerjiyi de elektrikli hatlarımıza vereceğiz. Dolayısıyla akıllı bir yatırımı yapmış olduk” şeklinde konuştu.

 

Güneş enerjisinden elektrik üretilecek

Malatya Büyükşehir Belediyesi tarafından MAŞTİ arkasına yapılan Trambüs Bakım İstasyonu’nda kurulacak olan sistem sayesinde, istasyonun elektriği güneş enerjisinden üretilecek. Ayrıca üretilen elektriğin fazlası ise trambüs hattına verilecek.

Yaklaşık 3 bin m2 kapalı alana sahip olan bakım istasyonunun çatısı üzerine, şebeke bağlantılı 345 kw gücünde fotovoltaik panel kapasitesine sahip elektrik üretmek için güneş enerjisi santrali yapılacak. Tahmini maliyeti 1 milyonu bulacak olan bu santral sayesinde bakım istasyonunun tüm elektrik ihtiyacı karşılanacak, enerjinin geri kalanı ise trambüs hattına verilecek.

345 kw gücündeki güneş enerjisi santralinin yıllık elektrik üretim miktarının ise 450 bin kw/h olacağı belirtildi.

Malatya Büyükşehir Belediyesi, geçtiğimiz yıl da mevcut çöp sahasına kurduğu tesisle, çöp alanından oluşan metan gazından elektrik üretmeye başlamıştı.

08 Ekim 2014

Trambüs Test Sürüşleri Başladı

Malatya Büyükşehir Belediyesi tarafından gerçekleştirilen örnek projeyle Malatya’ya kazandırılan yeni toplu taşıma sistemi Trambüsün kendi hattında test sürüşleri başladı.

Yoğun bir şekilde devam eden Trambüs projesi çalışmaları çerçevesinde Trambüs hattını besleyen 9 adet trafoya elektrik enerjisi verildi. Trambüs hattına enerji verilmesiyle birlikte Trambüs araçları da hata alınarak test sürüşleri başlatıldı. İlk olarak Mişmişpark Fuar Alanı Kavşağı ile MALET arasındaki mesafede teste tabi tutulan araçlar, elektrik enerjisiyle gidiş geliş olmak üzere iki yönde de geçiş sağlıyor. Yetkililer ile teknik görevlilerin hazır bulunduğu testlerde gerekli müdahalelerde bulunuluyor. 

Yapılan test sürüşleri ile ilgili olarak yetkililer tarafından verilen bilgilere göre, test sürüşlerinin başarılı geçtiği kaydediliyor.

Gabari yüksekliğine dikkat
Diğer yandan Trambüsün enerji aldığı katener hattının 750 Volt DC (Doğru akım) enerji ile beslenmesi dolayısıyla olası risklere meydan vermemek için araç sürücülerinin Trambüs hattı boyunca 4.80 metre olan gabari yüksekliğine uygun taşımacılık yapmalarının önemi belirtildi. Ayrıca, sürücülerin Trambüs hattında daha dikkatli seyretmelerinin olası riskleri bertaraf edeceği bildirildi. 
Öte yandan, trambüs kataner hatlarında belli aralıklarla gabari yüksekliğine dikkat çeken uyarı levhaları da asılarak sürücülere bilgilendirme yapılıyor.

Türkiye’de bir ilk
Hem elektrik hem motorinle çalışabilen Trambüs araçlarının kendi hatlarına alınmasıyla Türkiye’de ilk kez yerli yapımı elektrik enerjisiyle çalışan lastik tekerlekli modern toplu taşıma aracı test edilmeye başlanmış oldu.

03 Eylül 2014

Trambüsler Basına Tanıtıldı

Malatya’ya getirilen 2 adet Trambüs aracı, basına tanıtıldı.

Malatya Büyükşehir Belediyesi hizmet binası önünde sergilenen araçta açıklamalarda bulunan Büyükşehir Belediye Başkanı Ahmet Çakır, Trambüs Projesinin altyapı çalışmalarının yüzde 85 oranında gerçekleştirildiğini belirtti.

Başkan Çakır, geçen yıl Haziran ayında ihale sözleşmesini imzalayarak Trambüs projesini başlattıklarını anımsatarak, “Bu proje ulaşımda kaliteyi yükselten, standartları yükselten önemli bir proje. Aynı zamanda çevreci bir proje. Çünkü, çevreye karbondioksit salınımı noktasında gerçekten çevreci bir yatırım ve enerji tasarrufu projesi. Tekerlerinden üretmiş olduğu elektriği tekrar sisteme aktarmasıyla birlikte yaklaşık yüzde 75-80 civarında bir enerji tasarrufu sağlıyor. Güvenlik açısından çok daha güvenli bir araç. Sessiz ve içerisindeki yolcuları rahatsız etmeyen bir sürüşü var. Tırmanma gücü ve çekiş gücü de çok daha yüksek. Bakım maliyetleri diğer araçlara göre çok daha düşük” açıklamasında bulundu.

Trambüs Projesi kapsamında yapılan 10 aracın 6 tanesinin imalatının

tamamlandığını kaydeden Başkan Çakır, “2 araç şehrimize getirildi.

4 araç ise sevkiyat için beklemektedir.

Diğer araçlar önümüzdeki aylar içerisinde tamamlanmış olacak” dedi.

 

Önemli bir yatırımı Malatya’ya kazandırıyoruz

Başkan Çakır, açıklamasında özetle şunlara yer verdi:

“İki aracımızın gelmesiyle birlikte, şoförlerimize eğitimler verilecek. Daha sonra da sahada hat üzerinde, elektrikli sistemler ile ilgili test sürüşlerine başlamış olacağız.

Trambüs Projesi kapsamında yapılan çalışmalarla toplam 1500 adet Katener direği imalatından 1267 âdetinin montajı tamamlandı. Kalan 233 adet direk montajı ise Karayolları Bölge Müdürlüğünün yol çalışmaları bitiminde imalatı tamamlanacak. Bilindiği gibi doğu bölgesinde 3 kavşak projesi hazırladık ve Karayolları şu anda uygulamasını yapıyor. Üniversite girişi, Turgut Özal Tıp Merkezi girişi ve yeni stad tarafında yer alan 3 kavşak projesi, Trambüs’ün geçişine uygun şekilde yapılıyor.

Toplam 53 adet istasyonun altyapı işleri bitirilmiş olup yapılacak üst örtü imalatları devam etmektedir. Proje kapsamında 9 adet trafo merkezinin inşaat ve montaj işlemi bitirildi.

Trambüs Projesi Türkiye’de yaygınlaşacak. Örnek bir proje. Her ilde olduğu gibi bizler de toplu taşımaya önemli miktarda destek sağlıyoruz. Sübvanse ediyoruz. Dolayısıyla işletmeyi kendi içerisinde gelir ve giderini dengelemek zorundayız. Bunu yaparken de mutlaka standartları da yükseltmek zorundayız. Dolayısıyla önemli bir yatırımı inşallah Malatya’ya kazandırmış olacağız.”

08 Ağustos 2014

İlk İki Trambüs Geldi

Malatya Büyükşehir Belediyesi ulaşım hizmetlerini yürütecek olan Trambüslerden ilk iki tanesi Malatya’ya getirildi.

Trambüsler TIR’larla Malatya getirilerek MOTAŞ’a ait garaja konuldu.

07 Ağustos 2014

Trambüsler Avrupa Birliği Standartlarına Uygun

Trambüs, Avrupa Birliği sertifikasyonu için Almanya'nın Hannover şehrinde bir takım testlere tabi tutuldu. Devrilme, körük dayanıklılık, aks ve fren testleri yapıldı. Testlerden başarılı bir şekilde geçen Türkiye’nin yerli üretimi Trambüs, Avrupa Birliği standartlarına göre yolcu taşımacılığı için uygunluk belgesi aldı.

17 Haziran 2014

Başkan Çakır Trambüsleri İnceledi

Toplu taşıma sistemi Trambüs ile ilgili her aşamayı adım adım takip eden Malatya Belediye Başkanı Ahmet Çakır, Ak Parti İl Başkanı Bülent Tüfenkçi ve teknik bir ekip Ankara’da Trambüs araçlarının imalatını yerinde inceledi.
Genel Müdürümüz Hasan Alıcı, araçların son durumu hakkında Başkan Çakır’ı bilgilendirdi.

15 Şubat 2013

Trambüs Kataner Hattında Hummalı Çalışma

Malatya toplu taşıma hizmetini yapacak olan Trambüsler Ankara Bozankaya firması tarafından üretimi devam ederken Malatya’da da Trambüs hattı için kataner direklerinin montajı başladı. Çöşnük Kavşağı- Yimpaş Kavşağı arası kuzeyde yer alan yol aksı üzerinde direk montajları yapıldı.

Öte yandan Trambüs kataner hattı üzerinde yer alan TRM5 Trafosunun ekipmanları yerleştirildi.

3 Şubat 2014

Trambüslerin Her Aşaması İncelendi

Motaş Genel Müdürü Hasan Alıcı beraberindeki teknik heyetle Ankara'da Trambüs fabrikasını ziyaret etti.

Alıcı'yla birlikte ziyarete katılan teknik ekipte iki Elektrik Elektronik Mühendisi, iki Motor Ustabaşı ve bir de Kaporta Teknik Elamanı yer aldı. Araçların son durumları hakkında bilgiler alan Alıcı ve teknik ekip araçların elektronik ve mekanik donanımlarını aşama aşama gözden geçirdi.

Bozankaya firma yetkilileri araçların son durumu hakkında Alıcı'ya bilgiler verdi. Alıcı yapmış olduğu ziyaretle ilgili olarak: " Trambüslerin bir tanesinin tamamlanıp boyama aşamasına getirildiği bilgisini aldık. Buradaki teknik elemanlar boyama işleminin ardından araçlara elektronik ve mekanik donanımların monte edileceğini belirttiler. Yapmış olduğumuz incelemeler sonucunda şunu gördük ki burada büyük bir titizlikle ve ciddiyetle araçlar son haline kavuşturulmaya çalışılıyor. Araçların son teknoloji ekipmanlara sahip olmasını ve toplu taşıma açısından en modern hizmeti sunabilmesini önceliyorlar" dedi.

Alıcı Ankara ziyaretinin ikinci gününde Ankara metrosu bakım ve onarım istasyonunu gezdi. Ankara Metrosu Başmüdürü Rahmi Akdoğan' ı makamında ziyaret eden Alıcı; elektrik ve elektronik sistemlerin bakım ve onarımları hakkında bilgiler aldı. Alıcı: "Bizler de Malatya' da elektrikli bir sisteme geçiş yapıyoruz. Bu nedenle ekip olarak söz konusu alt yapıları yerinde görmek ve incelemek amacıyla bu ziyareti gerçekleştirdik" dedi.

11 Ocak 2014

Malatyalılar Trambüs İçin Kırmızı-Beyaz Dedi
Malatya Belediyesi tarafından şehir içi toplu taşıma için seçmiş olduğu sistem dahilinde kullanılacak olan Trambüslerin rengi belli oldu. Malatya Belediyesi tarafından düzenlenen ankete katılan Malatyalılar oylarını kullandı. Anket sonucunda Malatyalılar tercihlerini kırmızı-beyazdan yana kullandı.

26 Kasım 2013

İmalattaki Trambüsler İncelendi
Genel Müdürümüz Hasan Alıcı, Malatya Belediyesi Proje Geliştirme Merkezi Müdürü Zeki Sarılar ve Ulaşım Hizmetleri Müdür Yardımcısı Zeki Hedekoğlu Ankara'da üreci firma Bozankaya’yı ziyaret ederek yapımı devam eden Trambüsler hakkında bilgi aldı.

Firma yetkilileri kısa süre içerisinde teslim edilmesi planlanan araçları yetiştirmek için büyük çaba sarf ettiklerini belirtti. Ayrıca araçların her aşamasında Malatya Belediyesine bilgi aktarıldığını ve her adımı istişare ederek attıklarını dile getirdiler.

14 Kasım 2013

Trambüsünün Rengini Sen Seç

Malatya ulaşımında hizmet vermesi planlanan Trambüslerin renginin vatandaşlar tarafından belirlenmesi amacıyla “Trambüsünün rengini sen seç” adlı bir anket çalışması düzendi.

14 Kasım 2013 tarihinde başlayacak olan anket, 25 Kasım 2013 tarihinde sona erecek. 

Konuyla ilgili olarak yapılan açıklamada “Şehirdeki trafik sorununun çözümü noktasında çalışmalar yapan  Belediyemiz, yeni ve ekonomik bir ulaşım aracı olan Trambüsü Malatya’ya kazandırıyor.

İlk etapta, MAŞTİ ile Üniversite arasında hizmet verecek olan Trambüs hattının çalışmaları tüm hızıyla devam ediyor. Gidiş dönüş 37.5 km olan güzergahta 10 adet 24 metrelik, 2 adet 18 metrelik olmak üzere toplam 12 adet trambüsün hizmet vereceği bildirildi. 
Malatya trafiğini büyük ölçüde rahatlatacak olan bu proje kapsamında alınacak olan 12 adet Trambüs’ün rengi de, daha önce sokak tabelalarında olduğu gibi yine Malatyalılar tarafından belirlenecek.

13 Kasım 2013 

Uluslararası Fuarda Trambüs Toplantısı

Uluslararası Toplu Taşımacılar Birliği UITP tarafından kent içi toplu taşımacılık profesyonellerinin ve ulaşım sektöründeki tüm aktörlerin yer aldığı 60. UITP Dünya Kongresi ve Fuarı 26 – 30 Mayıs 2013 tarihinde Cenevre’ de gerçekleştirildi.

Düzenlenen büyük organizasyona hem özel hem de kamu sektöründeki taşımacılık liderleri, ulaştırma bakanlıkları temsilcileri, belediyeler, işletmeciler, akademisyenler, danışmanlar ve endüstri kuruluşları temsilcileri katıldı.

Malatya’da faaliyete geçirilmesi planlanan Troleybüs(Trambüs) sisteminin Avrupa ülkelerindeki işlerliğini görmek ve teknik açıdan incelemek amacıyla Cenevre’de düzenlenen 60. UITP Dünya Kongresi ve Fuarına katılan Genel Müdürümüz Hasan Alıcı ve teknik ekibi, UITP Troleybüs komitesi ile bir toplantı gerçekleştirerek konuyu enine boyuna masaya yatırdı.

21 Haziran 2013

Malatya Troleybüs ile tanışıyor

Malatya’ya hayırlı uğurlu olsun. Trambüs Sözleşmesi Törenle İmzalandı.

Malatya Belediyesi tarafından şehiriçi ulaşımda yaşanan sıkıntıları gidermek ve maliyeti düşürmek amacıyla 2 yıla yakın bir süredir yürütülen çalışmalarda, Trambüs sistemi üzerinde karar kılınmasının ardından, yapılan fizibilite ve ihalesinden sonra ihaleyi kazanan firma ile sözleşme imzalanarak, yapım süreci başlamış oldu.
 
Trambüs sözleşmesi için 21 Haziran Cuma günü saat 10.30’da Malatya Belediyesi Fırat Toplantı Salonu’nda bir tören düzenlendi. Düzenlenen törene Belediye Başkanı Ahmet Çakır’ın yanısıra ihaleyi kazanan Bozankaya A.Ş. Yönetim Kurulu Başkanı Murat  Bozankaya, Belediye Başkan Yardımcıları, Daire Müdürleri ile basın mensupları katıldı.
 
İmza töreni öncesinde Trambüs’ün tanımı, özellikleri ve avantajlarının işlendiği bir sunum gerçekleştirildi. Sunumun ardından Belediye Başkanı Ahmet Çakır bir konuşma yaptı.
 
Belediyelerin en önemli görevlerinden birinin toplu taşımanın daha konforlu ve ulaşılabilir hale getirilmesi olduğunu belirten Başkan Çakır, bu kapsamda Malatya Belediyesi olarak bir çalışma başlattıklarını söyledi. Göreve geldiklerinde 80 dolayında belediye otobüsü olduğunu, bu sayının yeni alınan otobüslerle 142’ye çıkardığını belirterek, “Hem bunların trafikte getirmiş olduğu yoğunluk hem de ihtiyaca cevap verememe gibi olumsuzlukların yanı sıra çevreye yaydıkları zararlı gazlardan dolayı otobüslerle ulaşımı sağlamanın belli bir yere kadar olması gerekliliği ortaya çıktı” dedi.
 
Malatya’ya en uygun sistem, Trambüs sistemi
 
Bu gerçekten hareketle yeni bir sistem arayışına girerek, birçok toplu taşıma sistemini incelediklerini kaydeden Çakır, Malatya’ya en uygun sistemin trambüs sistemi olduğuna karar verdiklerini söyledi. Başkan Çakır, Trambüsün avantajlarını şöyle sıraladı:
 
“Trambüs otobüslere göre dörtte bir yakıt yakıyor. Yani yüzde 75 daha avantajlı. Aynı zamanda çevre dostu. Yine karlı havada, buzlu havada çok daha güvenli. Yüksek çekiş gücüne sahip. Tırmanma ve çekiş gücü çok daha yüksek. Yine çoklu tahrik dediğimiz çekim gücünü etkileyen, geçmişteki dezavantajları kaldıran bir yapıya sahip. Hiprit motorların geliştirilerek ulaşımdaki sürekliliği sağlıyor olabilmesi. Bakım onarım maliyetlerinin otobüslere göre çok daha düşük olması. Çok daha uzun ömürlü olması. Yolcu sayısının fazla olması…”
 
Örnek olabilecek bir proje
 
Belediye Başkanı Ahmet Çakır, sistem üzerinde detaylıca araştırma yaptıklarının altını çizerek, bu sistemin Türkiye’nin yanısıra yabancı ülkelerde de örnek olabilecek bir proje olabileceği kanaatinde olduğunu söyledi.
 
Trambüs sisteminin şu anda Avrupa’nın birçok şehirleri ile Asya’da gelişmiş birçok şehirde kullanıldığını kaydeden Başkan Çakır, “Bu sistemi teknik arkadaşlarımızla, bizzat yerinde inceledik.
Bu incelemelerimiz araçların her türlü bakım onarım atölyelerini güzergahdaki turlarına kadar bütün çalışmaları detaylarına kadar inceledik. Çok uzun bir çalışma neticesinde bu projeyi hayata geçiriyoruz. Türkiye’de ilk olması bazı endişeleri, bazı eleştirileri beraberinde getirdi. Ama biz bütün bu eleştirilerin tamamen yersiz olduğu kanaatindeyiz. Çünkü yaptığımız çalışmalar, detaylı incelemeler neticesinde sistemin her hangi bir dezavantajının olmadığını gördük” şeklinde konuştu.
 
İlk etabın ihalesi yapıldı
 
Trambüs sisteminin Malatya ulaşımına bir standardın yanısıra kalite getireceğini belirten Çakır, “ Trambüs projemiz Organize Sanayiden Üniversiteye kadar olan şehir içi ve çevre yolunu kapsayan bir proje. Biz bu projenin şu anda Adliye-Üniversite arasını kapsayan birinci etabının ihalesini yaptık. Emeksiz alt kavşağı – Üniversite – Araştırma Hastanesi – Yeni Stadyum güzergahını izliyor. Toplamda gidiş dönüş olarak baktığımız zaman 24 km. civarında bir proje. Bu ilk etabın hayırlı uğurlu olmasını diliyorum. Projede 10 aracımız var. Yani 10 tane 24 metrelik aracımız olacak” şeklinde sözlerini tamamladı.
 
Malatya Belediyesi, Türkiye’de bir ilki gerçekleştiriyor
 
İhaleyi kazanan Bozankaya A.Ş. Yönetim Kurulu Başkanı Murat Bozankaya ise yaptığı konuşmada, Malatya’nın Türkiye’de bir ilki gerçekleştirdiğini belirterek, bu sistemi sadece Malatya ve Türkiye için değil, aynı zamanda Irak, Azerbaycan ve Berlin için de konuştuklarını söyledi. Firmalarının Türkiye, Avrupa ve Amerika’da faaliyetlerini yürüttüğünü belirten Bozankaya, firma çalışmaları ile ilgili olarak verdiği bilgide “ Bozankaya grubunun çalıştığı sektörlerden birisi elektrikli cng yani gaz otobüsleri dizel otobüsleri ve raylı sistem araçlarıdır. Şu anda çalıştığımız bu sistemlerden bir tanesi metro araçlarıdır. İstanbul da yoğun bir metro sistemi vardır. Aynı şekilde Ankara’da da bu yapılmaktadır. Bozanoğlu şirketler grubunu farklı kılan bir diğer özellik ise bizim araçları komple bütün ar-ge’sini kendimiz yapmaktayız. Bizim bünyemizde çalışan 100’ün üzerindeki mühendisimizin yaklaşık 55–60 tanesi ar-ge birimindedir. Firma olarak sadece araç sistemi üzerinde değil, aynı zamanda enerji sistemi üzerinde de çalışmaktayız. Bu araçların yüzde yüz Türk mühendisleri tarafından yapılmasına çok dikkat ettik. Şuanda ürettiğimiz araçların yüzde yüzünü Türk mühendisleri üretti” dedi.
 
Tramvay Trambüsün 6 katı daha maliyetli
 
Geliştirilen trambüs sisteminin, tramvay kapasitesindeki lastik tekerlekli, elektrikli bir araç olduğunu söyleyen Bozankaya, “Benzer araçlara göre % 75’e varan enerji avantajları vardır. Şehirlere göre değişik sistemler geliştirilir. Örnek verelim İstanbul’da da bir trambüs olabilir. Ama hangi kısmında, hangi bölgesinde, İstanbul da ana hatlarında gördüğümüz gibi metro araçlarıyla ulaşım sağlanmaktadır. Yan hatlarında çoğunlukla trambüs entegre edilebilir. Buda zaten planlar içerisindedir. Trambüsün bir özelliği de bu araçların yüzde 10’a kadar meyilli yokuşları problemsiz şekilde hatta yüzde 15’e kadar çıkabilecek kapasitede araçlardır. Bir tramvayla çıkabileceğiniz yüzde 6’lık bir meyildir” şeklinde konuştu.
 
2 adet trambüs aracı hediye
 
Murat Bozankaya, Belediye Başkanı Ahmet Çakır’ın ricası üzerine 2 adet trambüs aracını bedelsiz olarak Malatya Belediyesi’ne hediye edecekleri müjdesini de verdi.
 
Bozankaya ayrıca trambüs araçlarının özelliklerini de detaylıca anlattı.
 
Konuşmaların ardından basın mensuplarından gelen sorular cevaplandırıldıktan sonra Trambüs Sözleşmesi’ne karşılıklı olarak imzalar atılarak, süreç başlatılmış oldu.

21 Haziran 2013